اساسنامه انجمن
- بازدید: 4592
اساسنامه انجمن ايرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی
فصل اول - كليات و اهداف
ماده 1 - به منظور گسترش و پيشبرد و ارتقاى علمى و تربیت نيروهاى متخصص و بهبود بخشيدن به امور آموزشى و پژوهشى در زمينههاى مربوط به قرآن در پیوند با تاریخ و فرهنگ اسلامی «انجمن ايرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی » كه از اين پس در اين اساسنامه «انجمن» ناميده مىشود، تشكيل مىگردد.
ماده 2 - انجمن مؤسسهاى غيرانتفاعى است و در زمينههاى علمى و پژوهشى فعاليت مى كند و از تاريخ ثبت داراى شخصيت حقوقى است و رئيس هيئت مديره آن نماينده قانونى انجمن مىباشد.
ماده 3 - مركز انجمن در شهر تهران مىباشد و شعب آن پس از موافقت كميسيون انجمنهاى علمى مىتواند در هر منطقه از كشور تشكيل شود.
تبصره - هيئت مديره مى تواند در صورت لزوم نسبت به تغيير نشانى مركز اصلى انجمن اقدام كند، به شرط آنكه موضوع در روزنامه رسمى و كثيرالانتشار اعلام شود و كتباً به اطلاع كميسيون انجمنهاى علمى وزارت علوم، تحقيقات و فنّاورى برسد.
ماده 4 - انجمن از تاريخ تصويب اين اساسنامه براى مدت نامحدود تشكيل مىشود و ملزم به رعايت قوانين جمهورى اسلامى ايران مىباشد.
فصل دوم - وظايف و فعاليتها
ماده 5 - به منظور نيل به هدفهاى مذكور در ماده 1 اين اساسنامه، انجمن اقدامات زير را به عمل خواهد آورد:
5- 1- انجام تحقيقات علمى و فرهنگى در سطح ملى و بين المللى بين محققان و متخصصانى كه به گونهاى با علوم قرآن و حديث سر و كار دارند.
5- 2- همكارى با نهادهاى اجرايى، علمى و پژوهشى در زمينه ارزيابى و بازنگرى طرحها و برنامههاى مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمينه علمى موضوع فعاليت انجمن
5- 3- ترغيب و تشويق پژوهشگران و تجليل از محققان و استادان ممتاز
5- 4- ارائه خدمات آموزشى و پژوهشى و فنى
5- 5- برگزارى گردهمايىهاى علمى در سطح ملى، منطقهاى و بين المللى
5- 6- انتشار كتب و نشريات علمى با فن آوری های نوین دیجیتالی و غیره
فصل سوم - انواع و شرايط عضويت
6- 1- عضويت پيوسته: مؤسسان انجمن و كليه افرادى كه حداقل داراى درجه كارشناسى ارشد در رشته علوم قرآن و حديث و تاریخ و یا دیگر رشتههاى مرتبط با فرهنگ اسلامی باشند، مىتوانند به عضويت پيوسته انجمن درآيند.
6- 2- عضويت وابسته: كسانى كه داراى درجه كارشناسى هستند و مدت 5 سال به نحوى در يكى از رشتههاى مذكور در بند 6 - 1 شاغل باشند.
6- 3- عضويت دانشجويى: كليه دانشجويانى كه در رشته های مذكور در بند 6 - 1 در مقطع ارشد به تحصيل اشتغال دارند.
6- 4- عضويت افتخارى: شخصيتهاى ايرانى و خارجى كه مقام علمى آنان در زمينههاى علوم قرآن و حديث حائز اهميت خاص باشد، يا در پيشبرد اهداف انجمن كمكهاى مؤثر و ارزندهاى نموده باشند.
6- 5- اعضاى مؤسساتى(حقوقى): سازمانهايى كه در زمينههاى علمى و پژوهشى مربوط فعاليت دارند، مىتوانند به عضويت انجمن درآيند.
تبصره 1 - افرادى كه داراى درجه كارشناسى در يكى از رشتههاى مذكور در بند 6 - 1 مىباشند، با تصويب هيئت مديره مىتوانند به عضويت پيوسته انجمن درآيند.
تبصره 2 - اعضاى مؤسساتى به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب مىشوند.
ماده 7 - هريك از اعضا سالانه مبلغى را كه ميزان آن توسط مجمع عمومى تعيين مىگردد، به عنوان حق عضويت پرداخت خواهد كرد.
تبصره 1 - پرداخت حق عضويت هيچگونه حق و ادعايى نسبت به دارايى انجمن براى عضو ايجاد نمىكند.
تبصره 2 - اعضاى افتخارى انجمن از پرداخت حق عضويت معاف هستند.
ماده 8 - عضويت با يكى از موارد زير خاتمه مىيابد:
8- 1- استعفاى كتبى
8- 3- عدم پرداخت حق عضويت سالانه
تبصره - تائيد خاتمه عضويت با هيئت مديره است.
فصل چهارم - اركان انجمن
ماده 9 - اركان اصلى عبارتاند از: الف) مجمع عمومى؛ ب) هيئت مديره؛ ج) بازرس(يا بازرسان).
الف) مجمع عمومى
ماده 10 - مجمع عمومى از گردهمايى اعضاى پيوسته به صورت عادى يا فوق العاده تشكيل مىشود.
10- 1- مجمع عمومى عادى سالى يكبار تشكيل مىشود و با حضور يا رأى كتبى نصف به علاوه يك كل اعضاى پيوسته انجمن رسميت مىيابد و تصميمات با اكثريت آرا معتبر است.
تبصره 1- هریک از اعضای پیوسته می توانند کتباً وکالت یک عضو دیگر انجمن را به مجمع اعلام نمایند و در موارد لزوم به جای موکل خود رأی بدهند.
10- 2- مجمع عمومى فوق العاده در موارد ضرورى با دعوت هيئت مديره يا بازرس (يا بازرسان) و يا با تقاضاى كتبى يك سوم اعضاى پيوسته تشكيل مىشود.
تبصره 1 - دعوت براى تشكيل مجامع عمومى به صورت مجازی و از طریق ارسال پیام در پست الکترونیک( ایمیل شخصی/ گروهی) و فضاهای مجازی (مجاز) صورت گیرد. و بايد حداقل پانزده روز قبل از تشكيل مجمع به اطلاع اعضاى پيوسته برسد.
تبصره 2 - يك سوم اعضاى پيوسته مىتوانند به طور مستقيم اقدام به دعوت مجمع عمومى فوق العاده نمايند. مشروط بر اين كه هيئت مديره و نيز بازرس انجمن به تقاضاى ايشان پاسخ منفى داده باشد و در چنين حالتى، ايشان بايد در آگهى دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هيئت مديره و بازرس تصريح نمايند.
تبصره 3 - در صورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومى منحصراً موضوعى خواهد بود كه در تقاضانامه ذكر شده است.
تبصره 4 - شرايط تشكيل مجمع عمومى فوق العاده همانند شرايط تشكيل مجمع عمومى عادى است و تصميمات با دو سوم آرا معتبر است.
ماده 11 - وظايف مجامع عمومى
الف - مجمع عمومى عادى
-انتخاب اعضاى هيئت مديره و بازرس (بازرسان در صورت وجود بيش از يك بازرس اصلى)
-تصويب خط مشى انجمن
-بررسى و تصويب پيشنهادهاى هيئت مديره و بازرس (بازرسان)
-تعيين ميزان حق عضويت
-عزل هيئت مديره و بازرس (بازرسان)
-بررسى و تصويب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزينههاى سال مالى گذشته و بودجه سال آتى انجمن
ب - مجمع عمومى فوق العاده
-تصويب تغييرات در مفاد اساسنامه
-تصويب انحلال انجمن
تبصره 1 - مجامع عمومى توسط هيئت رئيسهاى مركب از يك رئيس، يك منشى و دو ناظر اداره مىشوند.
تبصره 2 - اعضاى هيئت رئيسه با اعلام و پذيرش نامزدى خود در مجمع انتخاب مىشوند.
تبصره 3 - اعضاى هيئت رئيسه نبايد از بين كسانى باشند كه خود را در انتخابات هيئت مديره و بازرس كانديدا كردهاند.
ب) هيئت مديره
ماده 12 - هيئت مديره انجمن مركب از 7 نفر عضو اصلى و 2 نفر عضو علی البدل مىباشند كه هر 3 سال يكبار با رأى مخفى از ميان اعضاى پيوسته انجمن انتخاب مىشوند.
12- 1- اعضای هیأت مدیره برای دو دوره متوالی می توانند به عضویت هیات مدیره انتخاب شوند و برای اولین دوره پس از دو دوره متوالی ( برای سومین بار) تنها دو نفر از اعضای هیات مدیره قبلی ، مشروط به کسب 4/3 آراء امکان عضویت در هیات مدیره را خواهند داشت.
12- 2- عضويت در هيئت مديره افتخارى است.
12- 3- هيئت مديره حداكثر تا يكماه پس از انتخاب شدن تشكيل جلسه داده، با رأى كتبى نسبت به تفكيك وظايف خود اقدام مىنمايد.
12- 4- كليه اسناد تعهدآور و اوراق بهادار با امضاى رئيس يا نائب رئيس و خزانه دار همراه با مهر انجمن و نامههاى رسمى با امضاى رئيس يا نائب رئيس معتبر است.
12- 5- هيئت مديره موظف است بر حسب نياز هر يك ماه تشكيل جلسه دهد. فاصله بين ارسال دعوتنامه يا تلفن با تاريخ تشكيل جلسه هيئت مديره حداقل سه روز است.
12- 6- جلسات هيئت مديره با حضور اكثريت اعضا رسميت مىيابد و تصميمات متخذه با اكثريت آراى موافق، معتبر است.
12- 7- كليه مصوبات هيئت مديره ثبت و پس از امضاى اعضا در دفتر صورتجلسات هيئت مديره نگهدارى مىشود.
12- 8- شركت اعضاى هيئت مديره در جلسات ضرورى است و غيبت هريك از اعضا بدون عذر موجه به تشخيص هيئت مديره تا سه جلسه متوالى و پنج جلسه متناوب در حكم استعفاى عضو غايب خواهد بود.
12- 9- در صورت استعفا، بركنارى يا فوت هريك از اعضاى هيئت مديره، عضو على البدل براى مدت باقيمانده دوره عضويت به جانشينى وى تعيين خواهد شد.
12- 10- شركت بازرس (بازرسان) در جلسات هيئت مديره بدون داشتن حق رأى مجاز است.
ماده 13 - هيئت مديره نماينده قانونى انجمن مىباشد و وظايف و اختيارات آن به شرح زير است:
13- 1- اداره امور جارى انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومى
13- 2- تشكيل گروههاى علمى انجمن، تعيين وظايف و نظارت بر فعاليت آنها
13- 3- هيئت مديره مىتواند هر اقدام و معاملهاى را كه ضرورى بداند در مورد نقل و انتقال اموال غيرمنقول و تبديل به احسن يا ترهين و فكّ رهن و استقراض به استثناى واگذارى قطعى اموال غير منقول كه مستلزم تصويب مجمع عمومى است، انجام دهد.
13- 4- جز درباره موضوعاتى كه به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصميم و اقدام درباره آنها در صلاحيت خاص مجامع عمومى است، هيئت مديره كليه اختيارات لازم براى اداره امور را مشروط به رعايت حدود موضوع فعاليت انجمن دارا مىباشد.
13- 5- تهيه گزارش سالانه و تنظيم ترازنامه مالى و صورتحساب درآمدها و هزينههاى انجمن براى تصويب در مجمع عمومى و ارائه به مرجع نظارت در موعد مقرر
13- 6- اقامه دعوى و پاسخگويى به دعاوى اشخاص حقيقى يا حقوقى در تمام مراجع و مراحل دادرسى با حق تعيين وكيل و حق توكيل به غير
13- 7- انتخاب و معرفى نمايندگان انجمن براى شركت در مجامع علمى داخلى و خارجى
13- 8- اجراى طرحها و برنامههاى علمى در چهارچوب وظايف انجمن
13- 9- جلب هدايا و كمكهاى مالى
13- 10- اهداى بورسهاى تحقيقاتى و آموزشى
13- 11- اتخاذ تصميم در مورد عضويت انجمن در مجامع علمى داخلى و خارجى با رعايت قوانين و مقررات جارى كشور
13- 12- ارسال گزارشهاى لازم به كميسيون انجمنهاى علمى وزارت علوم، تحقيقات و فنّاورى
13- 13- هيئت مديره موظف است ظرف حداكثر 4 ماه پيش از پايان تصدى خود نسبت به فراخوانى، مجمع عمومى و انتخاب هيئت مديره جديد اقدام و بلافاصله نتايج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومى براى بررسى به كميسيون انجمنهاى علمى ارسال نمايد.
تبصره - هيئت مديره و بازرس پيشين تا تائيد هيئت مديره جديد از سوى كميسيون انجمنهاى علمى وزارت علوم، تحقيقات و فنّاورى مسئوليت امور انجمن را بر عهده خواهد داشت.
ج) بازرس (بازرسان)
ماده 14 - مجمع عمومى عادى يك نفر را به عنوان بازرس اصلى و يك نفر را به عنوان على البدل براى مدت 2 سال انتخاب مىنمايد.
تبصره - انتخاب مجدد بازرس يا بازرسان بلامانع است.
ماده 15 - وظايف بازرس يا بازرسان به شرح زير است:
15- 1- بررسى اسناد و دفاتر مالى انجمن و تهيه گزارش براى مجمع عمومى
15- 2- بررسى گزارش سالانه هيئت مديره و تهيه گزارش از عملكرد انجمن براى اطلاع از مجمع عمومى
15- 3- گزارش هرگونه تخلف هيئت مديره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومى
تبصره - كليه اسناد و مدارك انجمن اعم از مالى و غير مالى در هر زمان و بدون قيد و شرط بايد از سوى هيئت مديره براى بررسى در دسترس بازرس يا بازرسان قرار گيرد.
فصل پنجم - گروههاى علمى انجمن
ماده 16 - انجمن مىتواند گروهها و كميتههاى مختلفی بر اساس تشخیص و تعیین هيئت مديره تشكيل دهد و در آن به فعاليت بپردازد.
فصل ششم - بودجه و مواد متفرقه
ماده 17 - منابع مالى انجمن عبارتاند از:
17- 1- حق عضويت اعضا
17- 2- درآمدهاى ناشى از ارائه خدمات آموزشى و پژوهشى و مشاورهاى و فروش كتب و نشريات علمى
17- 3- دريافت هدايا و كمكها
17- 4- كليه عوايد و درآمدهاى انجمن صرف اهداف موضوع ماده 5 اين اساسنامه خواهد شد.
ماده 18 - درآمدها و هزينههاى انجمن در دفاتر قانونى ثبت و شرح آن هر سال پس از تصويب در مجمع عمومى به كميسيون انجمنهاى علمى وزارت علوم، تحقيقات و فنّاورى ارسال مىشود.
ماده 19 - كليه وجوه انجمن در حساب مخصوصى به نام انجمن نزد بانكهاى كشور نگهدارى مىشود.
ماده 20 - هيچيك از مؤسسان يا صاحبان سرمايه حق برداشت يا تخصيص هيچگونه سودى اعم از سود سهام يا سرمايه را نداشته و خود و وابستگان درجه يك آنها نمىتوانند مبادرت به انجام معاملات با مؤسسه نمايند.
ماده 21 - كليه مدارك و پروندههاى مالى و غير مالى مرتبط با فعاليت انجمن در محل دفتر مركزى انجمن نگهدارى مىشود و در مواقع مراجعه مرجع نظارت يا ساير مراجع صلاحيتدار در اختيار آنان قرار خواهد گرفت.
ماده 22 - هرگونه تغيير در مفاد اساسنامه، پس از تصويب كميسيون انجمنهاى علمى وزارت علوم، تحقيقات و فنّاورى معتبر است.
ماده 23 - انجمن تابعيت جمهورى اسلامى ايران را دارد و اعضاى آن به نام انجمن حق فعاليت سياسى يا وابستگى به گروهها و احزاب سياسى را ندارند.
ماده 24 - در صورت تصويب انحلال انجمن در مجمع عمومى، همان مجمع هيئت تسويهاى براى پرداخت ديون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهد كرد.
هيئت تسويه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهىها كليه دارايىهاى منقول و غير منقول انجمن را با نظر وزارت علوم، تحقيقات و فنّاورى تبرعاً به يكى از انجمن های علمی كشور واگذار كند.
ماده 25 - اين اساسنامه مشتمل بر شش فصل و بيست و پنج ماده، در جلسه مورخ مجمع عمومى انجمن به تصويب رسيد.
محل امضاى هيئت مؤسس محل امضاى هيئت رئيسه جلسه مجمع عمومى